-
Впадина поршня — збільшує об'єм камери згоряння, тобто зменшує ступінь стиснення.
- Впадина створює додатковий простір у камері згоряння, тому об'єм збільшується.
- Це значення в калькуляторі слід вводити як позитивне.
Приклад: Якщо впадина створює додатковий об'єм 0.5 см³, ви вводите 0.5.
-
Випуклість поршня — зменшує об'єм камери згоряння, тобто збільшує ступінь стиснення.
- Випуклість займає частину об'єму в камері згоряння, тому об'єм зменшується.
- Це значення в калькуляторі слід вводити як негативне.
Приклад: Якщо випуклість зменшує об'єм на 0.4 см³, ви вводите -0.4.
Чому це важливо:
- Знак значення (позитивний чи негативний) безпосередньо впливає на розрахунок ступеня стиснення.
- Впадина додає об'єм, тому її слід вводити як позитивне число.
- Випуклість віднімає об'єм, тому її слід вводити як негативне число.
Формула розрахунку:
Ступінь стиснення (CR) визначається за формулою:
CR = (V₁ + V₂) / V₂
де:
- V₁ — робочий об'єм циліндра (см³): (π * d² * h) / 4, де d — діаметр циліндра (см), h — хід поршня (см).
- V₂ — об'єм камери згоряння (см³), включаючи об'єм прокладки та впадину/випуклість поршня (якщо є).
Як інтерпретувати результати:
Результат дасть вам ступінь стиснення двигуна. Це значення важливе для визначення ефективності роботи двигуна:
- Чим вище ступінь стиснення, тим більше енергії отримується від палива, але також збільшується ризик детонації.
- Низький ступінь стиснення може призводити до меншої потужності, але є більш безпечним для двигуна в плані детонації.
Оптимальні значення ступеня стиснення:
Для двотактних двигунів (2T):
- Ступінь стиснення 6-7:1 — для низько- та середньообертових двигунів.
- Ступінь стиснення 8-9:1 — для високих оборотів, але вимагає високоякісного пального та системи охолодження.
Для чотиритактних двигунів (4T):
- Ступінь стиснення 9-10:1 — для звичайних умов експлуатації.
- Ступінь стиснення 11-12:1 — для спортивних двигунів, вимагає високоякісного пального та ефективної системи охолодження.