Температура поршня в 2Т та 4Т двигунах: зональний розподіл і особливості
Температура поршнів у двигунах залежить від багатьох чинників, включаючи конструкцію, тип охолодження, навантаження та експлуатаційні умови. У 2Т та 4Т двигунах поршень має нерівномірний температурний розподіл, а окремі частини нагріваються по-різному. Ось дані робочої, середньої та максимальної температури для різних частин поршня:
1. Жаровий пояс (верхня частина поршня):
Це найбільш нагріта частина поршня, яка безпосередньо контактує з камерами згоряння і зазнає впливу високих температур від газів.
-
2Т двигун:
- Робоча температура: 200–260°C
- Максимальна температура: 300–350°C
- Сторона вихлопного вікна: може бути на 10–30°C гарячішою через менше охолодження і теплопровідність від газів.
-
4Т двигун:
- Робоча температура: 230–280°C
- Максимальна температура: 300–400°C
- Температурний розподіл рівномірніший завдяки кращому охолодженню через клапанну систему.
2. Середня частина поршня:
Ця частина менше нагрівається, оскільки віддалена від камер згоряння, але все ще піддається тепловому впливу через теплопровідність.
-
2Т двигун:
- Робоча температура: 120–160°C
- Максимальна температура: 180–220°C
- Сторона вихлопного вікна: гарячіша на 10–15°C через менший тепловідвід.
-
4Т двигун:
- Робоча температура: 140–180°C
- Максимальна температура: 200–240°C
- Температура більш рівномірна завдяки мастильній системі.
3. Юбка поршня (нижня частина):
Ця частина менше нагрівається завдяки кращому охолодженню мастилом і меншому контакту з гарячими газами.
-
2Т двигун:
- Робоча температура: 90–120°C
- Максимальна температура: 130–160°C
- Сторона вихлопного вікна: гарячіша на 5–10°C.
-
4Т двигун:
- Робоча температура: 100–130°C
- Максимальна температура: 150–180°C
- Більш рівномірний розподіл завдяки мастильній ванні.
Чому температура сторони вихлопного вікна в 2Т двигуні вища?
-
Вихлопне вікно генерує більше тепла:
- Гарячі вихлопні гази нагрівають стінки циліндра та поршень поблизу вікна.
- Це створює зону локального перегріву, яка особливо впливає на жаровий пояс і середню частину поршня.
-
Меньше охолодження:
- У вихлопній зоні поршень отримує менше охолодження паливно-повітряною сумішшю, оскільки ця частина переважно контактує з гарячими газами.
-
Нерівномірний тепловідвід:
- Метал поршня зі сторони вихлопного вікна довше зберігає тепло через менший контакт із охолоджуючим середовищем.
Ключові висновки:
- 2Т двигуни зазвичай мають більш виражену температурну різницю між частинами поршня через особливості конструкції (вікна в циліндрі).
- У 4Т двигунах температурний розподіл рівномірніший завдяки клапанній системі, яка краще регулює потік тепла і забезпечує охолодження.
- Юбка поршня нагрівається найменше в обох типах двигунів, але завжди треба враховувати локальні перегріви, особливо у вихлопній зоні 2Т двигунів.
Ці температурні дані важливо враховувати при виборі матеріалів, мастил і налаштуванні зазорів між поршнем і циліндром.